Урок 29. 7 клас.


Урок №29. Побудова фізичної моделі.

Сьогодні змоделюємо політ кинутого вперед м’яча.
Задача 1. З певної висоти від поверхні Землі людина кидає вперед м’яч. Нас цікавить, де опиниться м’яч через певний час (чи вже впаде, а якщо ні – то на якій висоті він буде). А також побудуємо траєкторію руху.
Де перебуватиме м’яч кинутий вперед залежить від таких параметрів:
-       висоти, з якої кинуто м’яч;
-       часу польоту;
-       початкової швидкості.
І етап задачі: моделювання вільного падіння тіла.
Наша модель дасть змогу визначити у якій точці перебуватиме тіло, що кинуте з висоти h із початковою швидкістю v, через  t секунд.
Положення тіла визначатиметься координатами:
х – віддалення від місця кидка по горизонталі
у – поточна висота.

Тіло падає за параболічною траєкторією.
Вільним падіння називають падіння тіл на Землю без урахування опору повітря.
Прискорення, з яким падають на Землю тіла, називають прискорення вільного падіння, g = 9,8 м/с2.
Нам потрібно шукати хдальність, де буде знаходитись м’яч під час польоту) та у – висота, яка буде постійно зменшуватися по мірі падіння м’яча. Ці величини будуть змінюватися при зміні величини t часу.
Сталі величини: h – висота, з якої кинуто м’яч; vопочаткова швидкість.
Змінні величини: t час польоту м’яча; х – дальність; у – висота.
Зв’язок між величинами: t задамо як послідовність значень часу; х та  у виразимо через t, h та vo  за допомогою формул.
У кожній моделі у формулах є залежні та незалежні величини.
Незалежні – це ті, які не залежать від інших величин. У нашій моделі h, vo (їх вводить користувач) та t (вона змінюється у фіксований інтервал).
Залежні – це ті, які залежать від інших величин. У нашій моделі це координати м’яча х та у (їх значення залежать від h, vo i t.


Формули виражають залежні величини через незалежні.
ІІ етап задачі: побудова моделі у табличному процесорі.
Створимо таблицю в табличному процесорі  за зразком:
Для спрощення обчислень клітинкам, де зберігається константи (vo швидкість, h – початкова висота), надамо імена.
Алгоритм цих дій:
1.     Виділити клітинку Е3 (F3).
2.     Обираємо комірку з ім’ям.
3.     Вводимо ім’я vo (h) і натискаємо Enter.

Дальність падіння х м’яча не залежить від висоти h, а залежить від початкової швидкості vo та від часу t.
x = vo * t
Обчислимо горизонтальну координату м’яча х, що кинутий із початковою швидкістю vo, через час t секунд.
Алгоритм виконання обчислення:
1.     За допомогою автозаповнення задамо значення часу від 1 до 10 з кроком 0,1:
-       введіть у клітинку А3 значення 0 та у клітинку А4 значення 0,1;
-       виділіть клітинки А3 та А4 курсором виділення U;
-       протягнути курсором копіювання вниз ;
2.     Введемо формулу обчислення дальності х у клітинку В3 і скопіюємо її вниз:
-       введіть у клітинку В3 : = vo * A3;
-       виділіть клітинку В3 та протягнути курсором копіювання вниз .

Зауваження! Під час копіювання формули ім’я клітинки залишається незмінним, на відмінну від адреси клітинки.
А тепер визначимо залежність висоти у від початкової висоти h та часу t.
y = h – 9,8 * t2 / 2
Обчислимо, як буде змінюватися висота тіла залежно від часу у табличному процесорі.
Введемо формулу в клітинку С3 та скопіюємо вниз.


ІІІ етап задачі: побудова моделі польоту кинутого м’яча в середовищі Python.
Вхідні дані (дані, які вводитиме користувач):
·        vo - початкова швидкість,
·        h – початкова висота.
Проміжні дані (дані, які обчислюватимуться, але не виводитимуться):
·        t час.
Вихідні дані (дані, які обчислюватимуться та виводитимуться):
·        х – дальність;
·        у – висота.
Перед виконанням обчислень потрібно ввести дані та присвоїти початкове значення:
Після слова while слід записати умову, щоб не трапилася ситуація, коли м’яч опиниться «нижче землі»: y > 0.
Введемо формули в програмі обчислення траєкторії польоту кинутого м’яча, керуючись формулами з табличного процесора:
Дані, які відображає програма, є не дуже зручними для сприяння.
Дані округлити до одного знаку після десяткової коми можна за допомогою
round(x,n) – функція округлення числа х до n десяткових знаків.\

ІV етап задачі: побудова графічної моделі польоту кинутого м’яча за результатами обчислень в середовищі Python.
Для побудови графіка в Python достатньо використати команду
turtle.goto(x,y) – черепашці достатньо переходити від точки попереднього положення м'яча до точки наступного.
Додамо до коду команди побудови координатних осей.
 
Додамо команди виведення написів зі значеннями початкової висоти h та відстані х.

Команди виведення написів можна вставити після тіла циклу, що малює графік.