Урок 4. 7 клас.


 Використання інтернет-ресурсів для спільної роботи. Рівні та способи доступу до ресурсів.

Для того щоб використовувати хмарні сервіси Google, користувач повинен мати обліковий запис у середовищі Google. Якщо у вас уже є електронна скринька на поштовому сервері Gmail, то цей акаунт можна використовувати і для користування іншими сервісами Google. Інакше такий обліковий запис потрібно створити.

Використання Google Диск для  збереження електронних документів
Google Диск — хмарне сховище даних, де користувач може зберігати свої файли та надавати доступ до них іншим користувачам в Інтернеті. На ресурсі можна зберігати:

Кожному користувачу надається безкоштовно 15 Гбайт дискового простору, але за додаткову плату цей обсяг можна збільшити. Для входу в середовище Google Диск потрібно:
1.     Відкрити будь-який браузер (краще Google Chrome).
2.     Увести в адресному рядку google.com.ua.
3.     Вибрати на стартовій сторінці сайту у верхньому правому куті кнопку Увійти.
4.     Увести у відповідний рядок ім'я користувача або повну адресу електронної поштової скриньки та вибрати кнопку Далі.
5.     Увести у відповідне поле пароль і вибрати кнопку Увійти.
6.     Вибрати у верхньому правому куті сайту  кнопку Додатки Google
7.     Вибрати у списку сервісів кнопку Диск
Вікно Google диск

Центральну частину вікна Google Диск займає Робоча область, у якій відображаються об'єкти, що містяться на диску. На боковій панелі зліва відображається структура папок диска:
Над Робочою областю розміщено панель інструментів з кнопками керування:

Щоб завантажити на Google Диск файли чи папки з вашого комп'ютера, потрібно:
1.  Вибрати над Робочою областю вікна диска кнопку Мій диск або Створити.
2.  Вибрати у відкритому списку потрібну операцію (Завантажити файл чи Завантажити папку).
3.  Вибрати потрібні об'єкти на вашому комп'ютері у вікні, що відкриється.
4.  Вибрати кнопку Відкрити.
Перебіг процесу завантаження буде відображатися в окремому вікні у правому нижньому куті екрана, його можна закрити після виконання потрібних дій.
Якщо на диску треба створити нову папку, то для цього у списку кнопки Мій диск потрібно використати команду Нова папка.
Об'єкти, завантажені на диск, відображаються в центральній частині вікна Google Диск, де з ними можна здійснювати стандартні операції:

Для перегляду та вибору доступних операцій з вибраним об'єктом потрібно:
ü Відкрити його контекстне меню
ü Скористатися кнопками керування на панелі інструментів
Більшість операцій з об'єктами на Google Диск здійснюється у такий самий спосіб, що і в операційній системі Windows. Але є і кілька відмінностей:
Ø команда Показати деталі відкриває додаткову панель, на якій відображаються властивості об'єкта (тип, розмір, дата створення, місце розташування тощо) та перелік останніх дій з об'єктом;
Ø команда Керувати версіями надає можливість заміни файла на його нову версію, яку можна завантажити з комп'ютера, або повернення до якоїсь попередньої версії. Усі попередні версії зберігаються на Google Диск протягом 30 днів, і їх можна переглянути, вибравши цю команду.
Під час відкриття в середовищі Google Диск файлів, які було створено в таких програмних середовищах, як:
Тому бажано налаштувати середовище Google Диск так, щоб під час завантаження будь-яких файлів автоматично відбувалось їх перетворення у формат Google-документів. Це здійснюється встановленням позначки прапорця Конвертувати завантажені файли у вікні Налаштування, яке відкривається відповідною кнопкою на панелі інструментів

Спільне використання документів на Google Диск
З розповсюдженням Інтернету кардинально змінилося поняття робочого колективу.
Люди, що живуть у різних країнах і працюють у різних організаціях, можуть брати участь у спільній розробці проектів чи опрацюванні одних і тих самих документів.
Сьогодні вже нікого не здивуєш співробітниками, які ніколи не приходять в офіс компанії, а виконують свою роботу, не полишаючи власного будинку. Інші — постійно переміщуються по світу і беруть участь у різних нарадах, семінарах, перебуваючи в дорозі.
Так і ви, працюючи з однокласниками над спільним проектом, можете знаходитися в різних місцях і в той самий час використовувати спільні документи, які, наприклад, розміщено на Google Диск.
Щоб надати спільний доступ до файлів чи папок обраним користувачам, слід:
1.     Вибрати потрібний файл (папку).
2.     Вибрати на панелі інструментів кнопку Надати доступ до файла  або команду Доступ у контекстному меню об'єкта.
3.     У вікні, що відкрилося, увести в поле Користувачі адреси електронних поштових скриньок тих осіб, яким потрібно надати доступ (доступ можна надати тільки для користувачів Gmail).
4.     Вибрати кнопку 

 для вибору рівня доступу користувачів: редагування, коментування, перегляд.
5.     Вибрати кнопку Надіслати.
Після цього на вказані електронні адреси автоматично надсилається лист із запрошенням, у якому буде надано посилання на спільний файл (папку). Користувач може перейти за цим посиланням і виконувати ті дії, які були дозволені автором.
Рівень доступу різним користувачам можна надавати різний — хтось може редагувати, хтось — коментувати, а хтось — тільки переглядати.
У такий спосіб доступ до об'єкта матиме тільки певне коло осіб, і ніхто інший (навіть маючи посилання на цей об'єкт) не буде мати можливості працювати з об'єктом.
Документи, доступ до яких користувачу надали інші особи, розміщуються на Google Диск у розділі Відкриті для мене.
Також доступ до файла (папки) можна надати, використавши команду Посилання для спільного доступу. Виконання цієї команди автоматично формує посилання на даний файл. Для цього потрібно:
1.     Вибрати відповідний рівень доступу до файла чи папки (редагувати, коментувати, переглядати).
2.     Скопіювати посилання вибором кнопки Копіювати посилання.
3.     Вибрати кнопку Готово.
4.     Надіслати це посилання потрібним користувачам або розмістити його на деякому веб-ресурсі.

Надання доступу за посиланням:
Таким чином, усі, хто матиме це посилання, зможуть працювати із цим файлом. Користувачі можуть передавати це посилання одне одному ланцюжком, і всі вони будуть мати доступ до цього об'єкта. Фактично ви викладаєте документ у вільний доступ: навіть не маючи акаунта Google, користувачі матимуть доступ до вашого документа. У такий спосіб рекомендується надавати доступ тільки на: перегляд або коментування.
Робота зі спільним Google-документом відбувається в реальному часі, тобто якщо один з користувачів змінює вміст документа, то всі зміни одразу ж відображаються і у вікні інших користувачів.
З одним і тим самим файлом одночасно може працювати до 200 осіб, яких автор документа запросив до спільної роботи з редагування документа.
У процесі роботи можна бачити, хто із співавторів одночасно з вами редагує цей документ. Повідомлення про це відображається над Рядком меню у вигляді піктограм-аватарок.
Автор документа за потреби може скасувати всі правки, які було внесено співавторами, повернувшись до попередньої версії. Видалити документ або відмінити спільний доступ може тільки автор документа.