Мова гіпертекстової розмітки.
HTML (англ. HyperText Markup Language — мова розмітки гіпертекстових документів) – текстова мова розмітки, призначена для розмітки документів, які містять текст, зображення, гіперпосилання, тощо. Розмітка – процес розміщення в тексті кодів НТМL.
Гіпертекст – це текст, що містить зв’язки з іншими документами (гіперпосилання). Це дає змогу переходити до інших документів безпосередньо з того, що містить активне посилання.
Документи створені мовою HTML називають HTML-документи. Це звичайні текстові файли, які містять мітки (так звані теги).
Тег (від англ. tag – “ярлик, етикетка, бірка”) – це символ розмітки мови HTML, який вводиться в кутових дужках < >. Інша назва тегу – дескриптор. За допомогою тегів у HTML-документі форматують різні елементи: параграфи, розділи, абзаци, списки, малюнки, таблиці, колонтитули, індекси, зміст тощо. Кожен елемент має унікальну назву латинськими літерами і не чутливий до регістру.
Перегляд HTML-документів здійснюється за допомогою веб-браузера.
В мові HTML застосовують теги: одинарні (непарні), парні та коментарі. Парні теги складаються з відкриваючого і закриваючого тегів.
Теги визначають, де починаються й де закінчуються HTML-елементи.
За допомогою тегів браузер розпізнає структуру документа. Отримавши цю інформацію, браузер використовує вбудовані в нього за замовчуванням правила про те, як відображати контент сторінки.
Контент (англ. content — вміст) — це інформаційне наповнення сайта. Контент може містити:
- текст;
- статичну графіку;
- анімаційні елементи;
- мультимедійні елементи: відео, аудіо.
HTML-документ завжди починається з елемента <! DOCTYPE>, призначеного для того, щоб вказати браузеру, як слід інтерпретувати поточну вебсторінку.
Зверніть увагу! Елемент <! DOCTYPE> пишеться
великими літерами. Справа в тому, що це не є тег HTML, це
інструкція браузеру про те, якою версією HTML написана
сторінка.
<! DOCTYPE html> означає, що
використовується HTML5.
Сторінка
завжди починається з відкривального тега <html> та закінчується закривальним тегом </html> і складається з двох обов'язкових блоків — голови (head) і тіла (body), які записуються послідовно.
У блоці <head></head> зберігається службова інформація, призначена допомогти браузеру в роботі з даними. Тут розташовані мета-теги, які використовуються для зберігання інформації, призначеної для пошукових систем, а саме: опис сайта, ключові слова тощо. Одним із таких мета-тегів є визначення кодування HTML-сторінки. Це необхідно робити для того, щоб веббраузер міг правильно відображати текст, якщо кодування обрано неправильно — замість тексту будуть виведені ієрогліфи. Найбільш поширеним наразі є кодування UTF-8, тому в блоці <head></head> ми маємо написати:
<meta charset-"utf-8">
Інформація є зазвичай невидимою для пересічного користувача,
крім тега <title>, в якому
відображається назва сторінки сайта.
Увесь
контент, який відображається на сторінці, розміщується між відкривальним і
закривальним тегами <body>.
Зупинимось на тегах для роботи з текстом, який
відображається у вигляді заголовків, абзаців і списків.
У HTML існують шість рівнів заголовків. Найвищим є заголовок першого рівня, найменшим — шостого. Позначаются вони відповідно <h1>... <h6>. Заголовки мають атрибут align, який визначає тип вирівнювання на сторінці та може набувати одне з чотирьох значень:
Назва |
Значення |
left |
За лівим краєм (за замовчуванням) |
right |
За правим краєм |
center |
По центру |
justify |
За шириною
(за лівим і правим краями) |
Атрибути
тега мають вигляд: назва атрибуту, потім знак рівності та значення атрибуту,
записане в подвійних або одинарних лапках, наприклад:
<h1 aliqn='center'>
Код HTML
Абзаци
виділяються парним тегом <р> </р> (від англ. paragraph). Як і теги заголовків, тег paragraph має атрибут align.
Списки можуть бути впорядковані, тобто нумерованими,
невпорядкованими (маркованими) та багаторівневими.
Кожен елемент списку виокремлюється парним тегом <1і>.
Нумерований список позначаєтея парним тегом <ol> (скор. ordered list
—
впорядкований список), маркований список — парним тегом <ul> (скор. unordered list — невпорядкований список).
У HTML існує
спеціальний тег-контейнер для реалізації навігації по сайту — <nav>. Це парний тег, який містить
навігаційні посилання.
Приклад розмітки сторінки з використанням тегів HTML
Під час розроблення макета сайта завжди постає проблема
заповнення його текстом. Зазвичай для надання макету закінченого вигляду дизайнери
застосовують так звану «рибу» — великий текстовий масив беззмістовних слів із
потрібною кількістю символів, абзаців і параграфів, який називається Lorem Ipsum.
Основна функція Lorem
Ipsum полягає
в зосередженні уваги на дизайні, а не на читанні вмісту. Ще одна причина,
через яку використовують текст, — це заповнення сторінки для досягнення
реального розподілу букв і пропусків у тексті, яке неможливе у випадку простого
дублювання вислову «Тут написано ваш текст... Тут написано ваш текст...».
У більшість текстових і HTML-редакторів
Lorem Ipsum входить як текст за замовчуванням.
Існують і сайти, на яких можна згенерувати потрібну кількість абзаців. Одним із
найвідоміших і найпопулярніших сайтів-генераторів є Llpsum generator (https://uk.lipsum.com/)